Joel Gagnon, Ph.D. Candidat au Ph.D. en psychologieDépartement de psychologie Université du Québec à Trois-Rivières Curriculum vitae (à jour janvier 2019) |
|
Intérêts de recherche :
|
Financement :
|
PublicationsArticles publiés dans des revues avec comité de lecture Gagnon, J., Dionne, F., Raymond, G., & Grégoire, S. (2018). Pilot Study of a Web-based Acceptance and Commitment Therapy Intervention for University Students to Reduce Academic Procrastination. Journal of American College Health, 1-9. Gagnon, J., Dionne, F., Balbinotti, M., & Monestès, J. L. (2017). Dimensionality and Validity of the Committed Action Questionnaire (CAQ-8) in a Chronic Pain and University Student Population. Journal of Contextual Behavioral Science, 6(3), 252-260. Gagnon, J., Scott, W., Dionne, F., Martel, M. E., & Balbinotti, M. A. A. (2016). Perceived Injustice and Chronic Pain Acceptance: Are We Measuring Two Separate Constructs or Opposite Poles of the Same Dimension?. Saúde e Desenvolvimento Humano, 4(1), 07-17. Gagnon, J., Dionne, F., & Pychyl, T. A. (2016). Committed Action: an Initial Study on its Association to Procrastination in Academic Settings. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(2), 97-102. Dionne, F., Gagnon, J., Carbonneau, N., Hallis, L., Grégoire, S., & Balbinotti, M. (2016). Using Acceptance and Mindfulness to Reduce Procrastination Among University Students: Results from a Pilot Study. Revista Prâksis, 1, 8-20. Dionne, F., Gagnon, J., Balbinotti, M., Morais-Peixoto, E., Martel, M. E., Gillanders, D., Monestès, J-L. (2016). “Buying into Thoughts”: Validation of a French Translation of the Cognitive Fusion Questionnaire. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 48(4), 278-285. Article accepté dans une revue avec comité de lecture Morais-Peixoto, E., Honda, G. C., Gagnon, J., Rocha, G. M. A., Nakano, T. C., Zanini, D. S., & Balbinotti, M. A. A. (accepté). Questionário de Fusão Cognitiva (CFQ): Novas evidências de validade e invariância transcultural [Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ): New validity evidences and cross-cultural invariance]. Psico Article soumis dans une revue avec comité de lecture Gagnon, J., Martel, M. E., Morais-Peixoto, E., Dionne, F., & Jeffcoat, T. (soumis). Self-Esteem or Self-As-Context? Validation of the New Inventory on Self-Perspective and Comparison with Positive Sense of Self in the Explanation of Psychological Distress in the General Population. Morais-Peixoto, E., Gagnon, J., Nakano, T. C., & Zanini, D. S. (soumis). Cross-cultural Adaptation and Validity Evidence for the Brazilian Version of Reno Inventory of Self-Perspective RISP. Revista Psicológica Lalande, D., Cantinotti, M., Williot, A., Gagnon, J., & Cousineau, D. (soumis). The Influence of Achievement Goals on Procrastination, Statistics Anxiety, and Academic Performance. Statistics Education Research Journal Dionne, F., Gagnon, J., Martel, M. E., Gauchet, A., Zouikri-Roland, Y., Decker, E., Trouillet, R., Wicksell, R., & Monestès, J. L. (soumis). Measurement Invariance of the Psychological Inflexibility in Pain Scale (PIPS): A Cross-Cultural Study in Quebec and France. Communication orale Dionne, F., Raymond, G., Gagnon, J., & Grégoire, S. (2017). A Web-Based ACT Program to Reduce Procrastination Among University Students: The Results from a Pilot Study. Communication présentée au congrès de l’Association for Contextual Behavioral Science (ACBS) World Conference 15, Seville, Espagne, Juin. Robert Berger, E., Ferlatte, M. A., & Gagnon, J. (2017). SESAME, guide-moi! Communication présentée au congrès 39e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Montréal, Québec, Canada, Mars. Guay, S., Gagnon, J., Gélinas, S., & Cantinotti, M. (2016). En finir avec l’impuissance statistique. Atelier méthodologique présenté au 38e congrès de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, Québec, Canada, Avril. Gagnon, J., Martel, M. E., & Dionne, F. (2015). Mesurer les processus de l’ACT : une recension des instruments en langue française. Communication présentée à la première journée scientifique et clinique de l’ACBS Québec, Montréal, Canada, Mars. Langlois, F., Cossette, A., & Gagnon, J. (2015). Le questionnaire des motivations sous-jacentes au perfectionnisme. Communication présentée au Colloque Francophone de Pratiques en Thérapie Comportementale et Cognitive, France, Lyon, Mai. Dionne, F., Carbonneau, N., Gagnon, J., Marseille, A., & Bélanger, C. (2014). Being Flexible Academically: The Application of the ACT Model to the Understanding and Treatment of Procrastination. Communication présentée au ACBS World Conference 12, Minneapolis, MN, États-Unis, Juin. Organisation d’atelier méthodologique Guay, S., Gagnon, J., Gélinas, S., & Cantinotti, M. (2016). En finir avec l’impuissance statistique. Atelier méthodologique présenté au 38e congrès de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, Québec, Canada. Communication par affiche Gagnon, J., Dionne, F., Réhaume, J., Temblay, V., Gosselin, P., & Langlois, F. (2018). Further Investigation on the Psychometric Properties of the Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ): Measurement Invariance across Clinical and non-Clinical Populations. Affiche présentée au World-Conference XVI of the Association for Behavioral and Contextual Science, Montréal, Canada, Juillet. Raymond, G., Gagnon, J., Grégoire, S. & Dionne, F. (2018). Preliminary Results of a Guided vs. Unguided Web-based ACT Program on Procrastination Among University Students. Affiche présentée au World-Conference XVI of the Association for Behavioral and Contextual Science, Montréal, Canada, Juillet. Grégoire, S., Gagnon, J., Fortin, C., Shankland, R., Dionne, F., Kotsou, I., & Monèstes, J. L. (2018). Validation de la version abrégée du Multidimensional Psychological Flexibility Inventory (MPFI). Affiche présentée au World-Conference XVI of the Association for Behavioral and Contextual Science, Montréal, Canada, Juillet. Gagnon, J., Raymond, G., Pinard, V., Cossette-Côté, F., & Dionne, F. (2018). A Web-based Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Program to Reduce Academic Procrastination. Affiche présentée à la 23e Conférence annuelle CyberPsychologie, CyberThérapie et réseautage social, Gatineau, Ontario, Canada, Juin. Lapointe, L., L'Espérance, N., Gagnon, J., & Dionne, F. (2018). Efficacité d'une intervention basée sur la pleine conscience pour la prévention de la rechute en dépendance. Affiche présentée au 25e concours d'affiches scientifiques de l'Université du Québec à Trois-Rivières, Trois-Rivières, Québec, Canada, Mars. Gagnon, J., Raymond, G., Pinard, V., & Dionne, F. (2017). Feasibility and Satisfaction of a Web-based Acceptance and Commitment Therapy Program. Affiche présentée au 10e Biennial Procrastination Research Conference, Chicago, Ill, États-Unis, Juillet. Dionne, F., Raymond, G., Gagnon, J. (2017). Development and Preliminary Results from a Web-Based Acceptance and Commitment Therapy Program to Reduce Academic Procrastination. Affiche présentée au 10e Biennial Procrastination Research Conference, Chicago, Ill, Juillet. Ferlatte, M.-A., Robert Berger, E., & Gagnon, J. (2017). SESAME, guide-moi! Affiche présentée à la première journée scientifique du département de psychologie de l’UQTR, Trois-Rivières, Québec, Canada, Avril. Gagnon, J., Martel, M. E., & Dionne, F. (2016). Propriétés psychométriques de la version française du Chronic Pain Acceptance Questionnaire (CPAQ-8) dans un échantillon d’adultes souffrant de douleur chronique. Affiche présentée au 38e congrès de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, Québec, Canada, Avril. Gagnon, J., Dionne, F., Martel, M-E., Scott, W., McCracken, L. M. (2015). Validation of the Short Version of the Committed Action Questionnaire (CAQ-8) in a French-Speaking Population. Affiche présentée au World-Conference XIII of the Association for Behavioral and Contextual Science, Berlin, Allemagne, Juillet. Ethier, C., Gagnon, J., & Dionne, F. (2015). An Initial Research on the Role of Acceptance and Commitment Therapy in the Explanation of Fear of Failure in a Sample of College Students. Affiche présentée au World-Conference XIII of the Association for Behavioral and Contextual Science, Berlin, Allemagne, Juillet. Martel, M. E., Dionne, F., & Gagnon, J. (2015). Perceived Injustice and its Impact on Physical and Emotional Functioning: The Mediating Role of Chronic Pain Acceptance. Affiche présentée au World-Conference XIII of the Association for Behavioral and Contextual Science, Berlin, Allmagne, Juillet. Gagnon, J., Paquette, L-A., Dionne, F., & Pychyl, T. A. (2015). A Preliminary Investigation of the Role of Committed Action in Procrastination Among University Students. Affiche présentée au 9th Biennial Procrastination Research Conference, Bielefeld, Allemagne, Juillet. Gagnon, J., Ethier, C., & Dionne, F. (2015). La peur de l’échec est-elle explicable par l’inflexibilité psychologique? Affiche présentée au 37e congrès de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Gatineau, Québec, Canada, Mars. Paquette, L. A., Gagnon, J., & Dionne, F. (2015). Le rôle de la poursuite de buts dans la procrastination chez les étudiants universitaires. Affiche présentée au 22e concours d’affiche scientifique de l’UQTR, Trois-Rivières, Québec, Canada, Mars. Dionne, F., Balbinotti, M., Gillanders, D., Gagnon, J., & Monestès, J. L. (2014). Validation of the Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ) in a French-Speaking Population. Affiche présentée au World-Conference XII of the Association for Behavioral and Contextual Science, Minneapolis, MN, États-Unis, Juin. Monestès, J. L., Balbinotti, M., Bond, F., Gagnon, J., & Dionne, F. (2014). Psychometric Properties of the Acceptance and Action Questionnaire French Version (AAQ-II, 7 items). Affiche présentée au World-Conference XII of the Association for Behavioral and Contextual Science, Minneapolis, MN, États-Unis, Juin. Monestès, J. L., Balbinotti, M., Gagnon, J., & Dionne, F. (2014). The French Version of the Acceptance and Action questionnaire (AAQ-II): Further Validation Including a Confirmatory Factor Analysis. Affiche présentée au 4th meeting of the Canadian Association of Cognitive and Behavioural Association, Halifax, Canada, Mai. Dionne, F., Balbinotti, M., Gagnon, J., & Monestès, J. L. (2014). « Buying into thoughts »: Translating and Validating the Cognitive Fusion Questionnaire in a French-Speaking Population. Affiche présentée au 4th meeting of the Canadian Association of Cognitive and Behavioural Association, Halifax, Canada, Mai. Gagnon, J., Marseille, A., Carbonneau, N., & Dionne, F. (2014). Le modèle de la flexibilité psychologique dans l’explication de la procrastination académique. Affiche présentée au 36e congrès de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Montréal, Québec, Canada, Mars. |