EN

Publications

et
Type de publicationsPublication type

Publications

Jasor, I., Paquet, P.-L., & Woll, N. (soumis pour publication). De la théorie à l'action : cohérence entre l'enseignement et les croyances vis-à-vis l'implantation des approches plurilingues. Revue Canadienne des Langues Vivantes/Canadian Modern Language Review.

Paquet, P-L. & Woll, N. (soumis pour publication). À la croisée des chemins : Modèle d’enseignement translinguistique-communicatif. La Revue de l’AQEFLS. 

Woll, N., & Paquet, P-L. (accepté). Comment intégrer la réflexion translinguistique aux pratiques communicatives en classe de FLE. Französisch Heute. 

Woll, N., & Paquet, P.-L. (2023, sous presse). Concevoir des matériaux didactiques intégrant réflexion translinguistique et pratiques communicatives. Proposition d'un modèle. Les Langues Modernes - Didactiques intégrée des langues : apprendre les langues en s'appuyant sur d'autres langues (numéro spécial).

Wouters, I., Paquet, P.-L., Woll, N., & Jasor, I. (2023, sous presse). De la théorie à l'action : l'implantation d'un modèle d'enseignement translinguistique-communication dans les cours de Lx. Dans Actes de la 10e Rencontre sur l'enseignement des langues (ReEL). Université du Québec à Montréal.

Wouters, I., Woll, N., & Paquet, P.-L. (2023). Modelling plurilingual instruction through a crosslinguistic-communicative task sequence: A developmental study. TASK, 3(1), 28-73. https://doi.org/10.1075/task.22013.wou  

Woll, N., Paquet, P.-L., & Wouters, I. (2022). Language as a vehicle or as a resource? The nature of metalinguistic reflection in a plurilingual consciousness-raising task. Journal of Multilingual and Multicultural Development. https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2134398

Paquet, P.-L., & Woll, N. (2021). Debunking student teachers' beliefs regarding the target language only rule. In J. Pinto, & N. Alexandre (éd.), Multilingualism and third language acquisition: Learning and teaching trends, (pp. 95–116). Berlin: Language Science Press. https://doi.org/10.5281/zenodo.4449776

Woll, N., & Paquet, P-L. (2021). Developing crosslinguistic awareness through plurilingual consciousness-raising tasks. Language Teaching Research. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/13621688211056544.

Woll, N. (2020). Towards crosslinguistic pedagogy : Demystifying pre-service teachers’ beliefs regarding the target-language-only rule. Translanguaging as a challenge for language teachers (Special Issue). System, 92, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102275

Paquet, P.-L. (2019). Probing the evidence : Can we bridge the theory-practice gap in language research? Book Review. Emerging Trends in Education, 2(3), 76-79.

Paquet, P.-L., & García Ponce, E. E. (2019). Effects of using translanguaging strategies during pre-task planning on EFL learners’ complexity, accuracy and fluency : Implications for narrative tasks. Dans Proceedings of the 51st annual meeting of the British Association of Applied Linguistics, (pp.91-95).

Starcke, B., Wouters, I., & Döderlein, S. (2019). En français s’il vous plait : le rôle de la L1 dans l’enseignement de la culture allemande à l’UQAM. Dans Actes - 7e Rencontre sur l’enseignement des langues (ReEL/MeLT) (pp.91-106). Montréal, Canada : Université du Québec à Montréal.

Woll, N. (2019). How French-speaking Quebeckers reflect on their language : A critical look at the concept of metalinguistic awareness. Language Awareness, 28(1), 49-73. https://doi.org/10.1080/09658416.2019.1567743

Paquet, P.-L. (2018). Influence of L1 properties and proficiency on the acquisition of gender agreement. Journal of Language & Education, 4(1), 92-104. https://doi.org/10.17323/2411-7390-2018-4-1-92-104

Paquet, P.-L. (2018). Linear distance : A multi-tiered methodology in the acquisition of gender agreement. Open Journal for Studies in Linguistics, 1(1), 1-14. https://doi.org/10.32591/coas.ojsl.0101.01001p

Paquet, P.-L., & Downs, S. (2018). Oral portfolio in Spanish as a third language : Harnessing the potential of self- and peer-assessment. Journal of Language Teaching & Research, 9(6), 1168-1176. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0906.06

Woll, N. (2018). Investigating dimensions of metalinguistic awareness : What think-aloud protocols revealed about the cognitive processes involved in positive transfer from L2 to L3. Language Awareness, 27(1-2), 167-185. https://doi.org/10.1080/09658416.2018.1432057

Paquet, P.-L. (2017). Influencia de las propiedades de la L1 y del nivel de competencia en la adquisición de la concordancia de género : Una comparación entre estudiantes francófonos y anglófonos de español L2 (Thèse de doctorat). RUA, Université d’Alicante, Alicante, Espagne.

Paquet, P.-L., & Woll, N. (2017). Oral portfolio and self-evaluation : Encouraging metalinguistic reflection in university-level learners of Spanish. Dans Proceedings of the 5th annual meeting on language teaching (pp. 88-102).

Woll, N. (2017). The multilingual experience : Can individual factors related to multilingual usage predict metalinguistic awareness? Dutch Journal of Applied Linguistics 6(1), 77-99. https://doi.org/10.1075/dujal.6.1.05wol

Woll, N., & Paquet, P.-L. (2017). Oral portfolio and self-evaluation : Encouraging metalinguistic reflection in university-level learners of Spanish (L3). Dans Proceedings of the 5th Meeting on Language Teaching (ReEL/MeLT/) (pp. 88-102). Montréal, Canada : Université du Québec à Montréal.

Woll, N. (2016). The role of metalinguistic awareness and L2 proficiency in positive lexical transfer from English (L2) to German (L3) by French-speaking Quebeckers (Thèse de doctorat). Université Laval, Québec.

Paquet, P.-L. (2012). Propuesta didáctica adaptada a la enseñanza del español para francófonos y anglófonos basada en Análisis de Errores (Mémoire de maîtrise). RUA, Université d’Alicante, Alicante, Espagne.

Communications

Paquet, P.-L., & Woll, N. (2021). A crosslinguistic approach to teaching initial-stage learners of French and Spanish as an additional language [communication]. Conférence annuelle (virtuelle) de l’Association Américaine de Linguistique Appliquée (AAAL) (États-Unis), 20-23 mars 2021.

Woll, N., Paquet, P.-L., & Wouters, I. (2021). Modelling translanguaging instruction through a crosslinguistic-communicative task sequence: A developmental study [communication]. Conférence annuelle (virtuelle) de l’Association Américaine de Linguistique Appliquée (AAAL) (États-Unis), 20-23 mars 2021.

Woll, N., Wouters, I., Gendron-Perrault, N., & Paquet, P.-L. (2021). Exploring the crosslinguistic-communicative teaching model. Second Language Research Group Speaker Series, Carleton University, Ottawa (Canada), 13 mai 2021.

Wouters, I., Gendron-Perrault, N., Woll, N., & Paquet, P.-L. (2021). Modèle d’enseignement translinguistique-communicatif : Un outil pédagogique concret [atelier]. Conférence Le bilinguisme et au-delà : Faire avancer la réflexion sur les pédagogies, les politiques et les pratiques, Ottawa (Canada), 30 avril 2021.

Woll, N., & Paquet, P.-L. (2020). Promoting plurilingual practices in higher education : A crosslinguistic approach to teaching additional languages in Quebec and Mexico [Présentation]. Plurilingual Lab Speaker Series, Université McGill, Montréal (Canada), 12 mars 2020. https://www.youtube.com/watch?v=X1L8YSPY5Mo&feature=emb_title

Wouters, I., & Woll, N. (2020). Développement d’un modèle translinguistique-communicatif pour défier le « principe monolingue » dans les classes de L2 [présentation par affiche]. Concours de vulgarisation de la recherche en éducation (CVRE2020), Université du Québec à Montréal (Canada), 29 janvier 2020.

Paquet, P.-L., & Woll, N. (2019). Crosslinguistic awareness in L3 classrooms at the university level [communication]. Texas Language Education Research, San Antonio (États-Unis), 4 octobre 2019.

Woll, N. (2019). Pädagogische Ansätze zur Förderung mehrsprachigen Bewusstseins in Québec und in Mexiko [Présentation]. Institut de romanistique. Université de Mannheim (Allemagne), 15 mai 2019.

Paquet, P.-L. (2018). Influencia de las propiedades de la L1 y del nivel de competencia en la adquisición de la concordancia de género [communication]. International Conference of Languages, Linguistics & Translation, Mexico (Mexique), 3 aout 2018.

Paquet, P.-L. (2018). Validating elicited oral imitation tests : Comparing results with another implicit measure [communication]. Research Methodology in the Field of Second Language Acquisition & Research, Montpellier (France), 30 mai 2018.

Paquet, P.-L., & García Ponce, E. E. (2018). Effects of using translanguaging strategies during pre-task planning on EFL learners’ complexity, accuracy and fluency : Implications for narrative tasks [communication]. 51st annual meeting of the British Association of Applied Linguistics, York (Angleterre), 6 septembre 2018.

Paquet, P.-L. & Lengeling, M. (2018). Vignette-based research for studying preservice teachers’ perception of the target-language only rule [communication]. VII International Qualitative Research Conference « Inquiring with Qualitative Research in Applied Linguistics », Guanajuato (Mexique), 25 juin 2018.

Paquet, P.-L., & Woll, N. (2018). Debunking student teachers’ beliefs regarding the target-language-only rule [communication]. International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism, Lisbonne (Portugal), 13 september 2018.

Woll, N. (2018). A crosslinguistic approach to teaching German (L3) to pre-service second language teachers in Quebec [communication]. International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism, Lisbonne (Portugal), 14 septembre 2018.

Woll, N., Paquet, P.-L., & Astelarra, L. (2018). À la découverte des processus translinguistiques en contexte formel [communication]. « Translanguaging » : Opportunities and challenges in a globalized world (CCERBAL), Ottawa (Canada), 3 mai 2018.

Woll, N., Paquet, P-L., & Downs, S. (2018). Towards crosslinguistic pedagogy : Demystifying student teachers’ beliefs regarding the target-language-only rule [communication]. Second Language Research Forum, Montréal (Canada), 27 octobre 2018.

Paquet, P.-L. (2017). The influence of the L1 properties in the acquisition of the Spanish Gender Agreement : Comparison between French and English L2 learners [communication]. Association Canadienne de Linguistique Appliquée, Toronto (Canada), 2 juin 2017.

Woll, N. (2017). More than just transfer : How initial-stage learners of German (L3) manipulate their multilingual repertoire [communication]. Eleventh International Symposium on Bilingualism, Limerick (Irlande), 11-15 juin 2017.

Paquet, P.-L., & Woll, N. (2016). Portfolio oral et auto-évaluation : Encourager la réflexion métalinguistique chez les apprenants d'espagnol L3 au niveau universitaire [communication]. Cinquième rencontre sur l’enseignement des langues (ReEL/MelT), Montréal (Canada), 22 avril 2016.

Woll, N. (2016). Investigating dimensions of metalinguistic awareness : What think-aloud protocols revealed about the cognitive processes involved in positive transfer from L2 to L3 [communication]. Association for Language Awareness (ALA) conference, Vienne (Autriche), 19-22 juillet 2016.

Woll, N. (2016). Investigating lexical transfer from English (L2) to German (L3) by French-speaking Quebeckers in a foreign language classroom [communication]. Tenth International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism, Vienne (Autriche), 1-3 septembre 2016.

Woll, N. (2016). La réflexion métalinguistique en acquisition multilingue et en traduction [communication]. Jeux de la Traduction, Trois-Rivières (Canada), 13 mars 2016.

Woll, N. (2016). Transférer ou ne pas transférer, là n’est pas la seule question [communication]. Quatre-vingt-quatrième Congrès de l’ACFAS, Montréal (Canada), 9 mai 2016.

Woll, N. (2016). Transférer ou ne pas transférer, là n’est pas la seule question [communication]. Quatre-vingt-quatrième Congrès de l’ACFAS, Montréal (Canada), 9 mai 2016.

Woll, N. (2015). Investigating the role of metalinguistic awareness in positive lexical transfer from L2 to L3 : What can we learn from think-aloud protocols during a translation task? [communication]. Sixth International Conference of the French Cognitive Linguistics Association (AFLiCo 6), Grenoble (France), 26-28 mai 2015.

Woll, N. (2015). The multilingual experience : Can individual factors related to multilingual usage predict metalinguistic awareness? [communication]. Thinking, Learning, Doing (TDL2), Groningen (Pays-Bas), 3-5 juin 2015.

Woll, N. (2014). Isolating metalinguistic awareness as a predictor of positive transfer : Methodology and pilot study [communication]. Association Canadienne de Linguistique Appliquée (ACLA/CAAL), Ste-Catherine (Canada), 26-28 mai 2014.

Woll, N. (2012). Positive transfer in third language acquisition [communication]. XXVIes Journées de linguisitique, Québec (Canada), 8-9 mars 2012.