Retour vers UQTR
S’unir pour l’intérêt de l’enfant !

Articles canadiens

Dangerous Scripts: Bias in Custody Evaluations

Référence

Reita, E., Pollack, D. & Siegel, J. C. (2025). Dangerous scripts: Bias in custody evaluations. New York Law Journal. 1-7.

Résumé

Child custody evaluations can be the most challenging and emotional aspect of getting a divorce. They certainly play a pivotal role in family court proceedings, providing judges with professional assessments of parents, children and what arrangement might best serve a child's interests. Yet despite their importance, these evaluations are not immune to the cognitive biases that affect all human judgment.

Challenges and Considerations in Virtual (Remote) Parenting Plan Evaluations: Evaluator Experiences and Perceptions

Référence

Saini, M. A. (2025). Challenges and considerations in virtual (remote) parenting plan evaluations: Evaluator experiences and perceptions. Juvenile and Family Court Journal, 1–18. DOI: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jfcj.70000

Résumé

This study aimed to explore parenting plan evaluators' experiences (child custody evaluators) as they adopted virtual (remote) methods for conducting evaluations during the global pandemic. This study used a retrospective cross-sectional design, surveying evaluators at two different points in time to assess their experiences with conducting virtual evaluations. Evaluators were recruited from the roster list of the Office of the Children's Lawyer in Ontario and were asked to complete an online survey at the start of the pandemic (April 2020) and then again 7 months later (November 2020). One hundred sixty-one (n = 161) participants completed the online survey at time 1, and sixty-one (n = 61) at time 2. Most of the participants had received fewer than 5 hours of professional training related to the use of technology before the global pandemic. Findings indicate that while some evaluators adapted to virtual methods, concerns about confidentiality, third-party influence, and rapport building persisted. Several factors impacted the increased confidence in using the technology, including training, supervision, the support provided to the evaluators, and the culture of the family court system that embraced the use of technology during the pandemic. Implications include when evaluators should consider virtual methods, employ a hybrid approach, and when virtual methods may be inappropriate.

 

Enjeux liés à l’expertise psychologique et psychosociale : point de vue des juges

Référence

Poitras, K., Godbout, É., Da Silva Guerreiro, J., Maheux, J. & Carrier, S. (2023). Enjeux liés à l’expertise psychologique et psychosociale : point de vue des juges. Les Cahiers de droit64(1), 243–274. https://doi.org/10.7202/1097343ar

Résumé

L’expertise psychologique ou psychosociale (EPP) en matière familiale est un élément de preuve déterminant dans la prise de décision judiciaire. Pourtant, aucune étude canadienne ne vient clarifier le point de vue des juges sur l’EPP. Dans le cadre de la présente étude, huit juges oeuvrant à la Cour supérieure dans la province de Québec ont participé à une entrevue de recherche qualitative portant sur l’EPP. L’analyse des entrevues effectuées décrit le contexte de la demande de l’expertise psychologique ou psychosociale et expose les retombées attendues par les juges, les inconvénients relatifs à l’expertise, les attentes quant aux conduites des experts, ainsi que leur perception des enjeux liés à ce domaine de pratique. Les résultats de cette étude soutiennent les réflexions sur les défis et les enjeux de la pratique des psychologues et des travailleurs sociaux au sein des services psychojudiciaires. Ces résultats mettent aussi en lumière les tensions qui peuvent survenir entre les responsabilités de l’auxiliaire de justice et les obligations de ces professionnels, de même que l’importance de la formation et de la promotion de ce domaine de pratique.

Family Court Responses to Claims of Parental Alienation in Quebec

Référence

Paquin-Boudreau, A., Poitras, K., & Bala, N. (2022). Family court responses to claims of parental alienation in Quebec. International Journal of Law, Policy and the Family, 36(1), 014.https://doi.org/10.1093/lawfam/ebac014

Résumé

An increasing number of cases of parental separation involve high conflict and claims that a parent is alienating a child. This study analyzes reported family law cases involving claims of parental alienation in Quebec between 2017 and 2020 (n = 164). Bivariate analyzes were undertaken to establish correlations between family characteristics (child's age, safety issues concerning the children and parents, severity of the parental conflict, child's age, allegations of domestic violence and child abuse) and court decisions. Judges made a finding of parental alienation in a minority of cases where a claim of alienation was made, and in more than a quarter of cases did not resolve the claim. Issues of family violence were raised in about a quarter of the cases where alienation was an issue. The courts rarely dismissed a claim of violence and made a finding of alienation. The most common outcome of all cases was a continuation of the status quo, with a custody reversal in only a few cases (n = 7). Mothers were more often alleged to be engaging in alienating behaviour, but there is a lower rate of judicial substantiation of alienation against mothers, and the study did not find evidence of gender bias. Judicial findings of alienation were associated with substantiation by a child custody evaluator or the child protection service. Only a small portion of cases resulted in orders psychosocial interventions. The authors argue that courts, agencies professionals need to better address issues of parental alienation and family violence.

Caractéristiques individuelles des parents impliqués dans des conflits sévères de séparation : perceptions des professionnels psychosociaux et judiciaires

Référence

Paquin-Boudreau, A., Poitras, K., Godbout, E., et Cyr, F. (2022). Caractéristiques individuelles des parents impliqués dans des conflits sévères de séparation : perceptions des professionnels psychosociaux et judiciaires. Enfance, familles, générations, 41, 1-24. https://journals.openedition.org/efg/13515

Résumé

Les familles vivant un conflit sévère de séparation utilisent de façon disproportionnée les tribunaux, les avocats et les ressources psychosociales et sollicitent plusieurs systèmes simultanément. Les professionnels se sentent impuissants dans l’intervention auprès d’elles et tendent à entretenir des perceptions négatives à leur égard. Les caractéristiques individuelles qu’ils perçoivent chez les parents doivent être étudiées compte tenu de leur importance pour comprendre à la fois les dynamiques interpersonnelles de ces parents et les défis de l’intervention professionnelle. La présente étude vise à identifier les perceptions des professionnels des domaines judiciaire et psychosocial quant aux caractéristiques individuelles des parents impliqués dans des situations hautement conflictuelles. Une analyse de contenu thématique a été réalisée sur deux types de documents, soit les dossiers tenus par les psychothérapeutes participant au protocole Parentalité-Conflit-Résolution et les décisions judiciaires rendues dans les situations familiales ayant été admises à ce même protocole. Les discours des juges et des psychologues révèlent leurs perceptions quant aux caractéristiques individuelles des parents impliqués dans des situations familiales hautement conflictuelles, telles que la méfiance, l’opposition, le manque d’empathie, l’impulsivité, le manque d’introspection et d’autocritique et des mécanismes de défense immatures. Cet article met en évidence les perceptions des professionnels des domaines judiciaire et psychosocial quant aux caractéristiques individuelles des parents impliqués dans des situations hautement conflictuelles qui génèrent des difficultés dans les relations interpersonnelles et souligne l’impact des systèmes judiciaires et de services psychosociaux dans le maintien et l’exacerbation de ces caractéristiques.

Gatekeeping by allegations: An examination of verified, unfounded, and fabricated allegations of child maltreatment within the context of resist and refusal dynamics

Référence

Saini, M. et Laajasalo, T. (2020). Gatekeeping by allegations: An examination of verified, unfounded, and fabricated allegations of child maltreatment within the context of resist and refusal dynamics. Family Court Review, 58(2), 417-431. https://doi.org/10.1111/fcre.12480

Résumé

Allegations of child maltreatment and neglect, including child sexual abuse, in the context of child custody disputes pose particular challenges for child protection services, family law professionals and the courts to identify children at risk of harm, as well as children impacted and exposed to other risk factors. Accurately identifying child maltreatment requires assessing the background, the history and the context of the allegations in order to differentiate confirmed, unfounded, and fabricated allegations. The paper provides a review of the history and current understanding of allegations within the context of child custody disputes by considering the connections of fabricated allegations to the theory of alienation and the role of gatekeeping. The paper then examines the social science literature regarding allegations within child protection investigations (the prevalence, types of maltreatment, reporter of allegations, and case outcomes) and explores the factors that have contributed to the challenges faced by child protection services to investigate and make determinations regarding allegations within the context of child custody disputes. We argue for early assessment protocols for child protection services to screen child custody cases, to differentiate allegations of alienation from other types of harm, to enhance role clarity in these volatile situations, to refrain from “taking sides” and to work collaboratively with the family law community. Lastly, we offer legal implications to improve collaboration between child protection services and the family law field to better respond to these complex cases.

LES PRATIQUES PROFESSIONNELLES DES EXPERTS EN MATIÈRE DE GARDE ET DE DROITS D’ACCÈS

Référence

Blanchet, J., & Poitras, K. (2018). Les pratiques professionnelles des experts en matière de garde et de droits d’accès. Revue québécoise de psychologie39(3), 27-49. https://doi.org/10.7202/1058183ar

Résumé

La preuve expert est un incontournable afin d’éclairer les tribunaux sur les modalités de garde et de droits d’accès les plus respectueuses du meilleur intérêt de l’enfant. Or, il s’agit d’un domaine où les exigences sont élevées pour les professionnels et les experts font régulièrement l’objet de critiques. La présente étude porte sur les pratiques et les conduites professionnelles et déontologiques de 53 professionnels agissant comme experts (28 travailleurs sociaux et 25 psychologues). Les résultats illustrent l’usage de pratiques diversifiées qui varie selon la profession. Le développement de meilleures pratiques et les besoins de formation sont discutés.

Dimensions of conflict for separated families index : An index for family courts

Référence

Birnbaum, R., McCleary, L., Saini, M. et Bala, N. (2018). Dimensions of conflict for separated families index : An index for family courts. Children and Youth Services Review, 88, 191‑196. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.02.046

Résumé

Many services and interventions focus on assisting separated families experiencing high conflict. Yet, little research has focussed on identifying and distinguishing levels of conflict. This research tested reliability and validity of an Index based on assessing 15 dimensions of conflict typical of high conflict in separation. Seventy-seven mothers and 47 fathers receiving services from family courts or social service agencies were assessed by two raters for inter-rater reliability. Internal consistency was high, with Cronbach's alpha = 0.94 (mothers) and 0.96 (fathers). Inter-rater reliability was high, with ICC = 0.85 (mothers) and 0.83 (fathers). Preliminary evidence of validity was found comparing scores on the index to scores on the Conflict Tactics Scale and the Ahron's Quality of Coparenting Communication Scale.

The Canadian experience with views of the child reports : A valuable addition to the toolbox?

Référence

Birnbaum, R., Bala, N. et Boyd, J.-P. (2016). The Canadian experience with views of the child reports : A valuable addition to the toolbox? International Journal of Law, Policy and the Family, 30(2), 158‑178. https://doi.org/10.1093/lawfam/ebw004

Résumé

Non-evaluative Views of the Child Reports prepared by legal or mental health professionals are an increasingly popular means of involving children in the resolution of parenting disputes in parts of Canada, but there are no widely accepted standards and significant differences exist in how children are interviewed and how these reports are prepared. This article examines the methods by which children’s views are obtained for use in court and non-court dispute resolution processes, reviews Canadian case law on Views of the Child Reports and presents the results of a survey of 65 legal and mental health professionals about their practice and experience preparing Views of the Child Reports. We discuss the benefits and limitations of these reports, the need for clear protocols and the factors that should be taken into account in establishing best practices, as well as the need for further research.

The intersection of child custody disputes and child protection investigations: Secondary data analysis of the Canadian incidence study of reported child abuse and neglect (CIS-2008)

Référence

Black, T., Saini, M., Fallon, B., Deljivan, S., Theoduloz, R. et Wall, M. (2016). The intersection of child custody disputes and child protection investigations: Secondary data analysis of the Canadian incidence study of reported child abuse and neglect (CIS-2008). International journal of child and adolescent resilience, 4(1), 143-157. https://www.ijcar-rirea.ca/index.php/ijcar-rirea/article/view/211/121

Résumé

Identifying child custody dispute characteristics that are associated with child maltreatment investigations are important for improving child protection services. Our objectives were to explore the characteristics of child custody disputes within the context of child protection investigations and to determine the ways in which child maltreatment investigations involving child custody disputes differ from those investigations that do not involve such disputes. Data were from the Canadian Incidence Study of Reported Child Abuse and Neglect (collection 2008) from 112 child welfare sites across Canada. Of the estimated 235,842 child maltreatment investigations in Canada in 2008, estimated 29,218 investigations involved child custody dispute cases (12.4%). Approximately 22.7% of child custody dispute investigations involved allegations of neglect, 16.7% involved an allegation of physical abuse 20.3% involved exposure to domestic violence, 9.7% involved emotional maltreatment, and 5.3% involved an allegation of sexual abuse. Child protection workers must not assume that maltreatment allegations are false or unfounded simply because a custody dispute is also present. More attention is needed to explore ways to engage with families involved in child custody disputes so that they can better cope with the complexities of family breakdown.

Le meilleur intérêt de l’enfant dont la garde est contestée : Enjeux, contexte et pratiques

Référence

Godbout, E., Parent, C. et Saint-Jacques, M.-C. (2014). Le meilleur intérêt de l’enfant dont la garde est contestée : Enjeux, contexte et pratiques. Enfances Familles Générations, 20, 168–188. https://journals.openedition.org/efg/593

Résumé

Cette recension des écrits théoriques, scientifiques et professionnels s’intéresse à trois questions en lien avec la détermination du meilleur intérêt de l’enfant dont la garde est contestée à la suite d’une séparation : 1) Quels sont les enjeux entourant le principe de meilleur intérêt de l’enfant ? 2) Quelles sont les caractéristiques des situations qui se retrouvent à être expertisées ou débattues en cour ? 3) Comment ce principe est-il évalué concrètement ; quel poids est accordé à différents critères examinés par les juges et les experts ? Pour les professionnels qui doivent se prononcer sur le meilleur intérêt de l’enfant, la réponse à ces questions met en lumière différents défis inhérents au fait d’être guidés par un critère souple, mais offrant peu de balises claires dans un contexte souvent hautement conflictuel et complexe. L’examen des écrits sur les pratiques des experts et des juges met au jour une tension entre deux courants : l’importance du parent de référence, particulièrement pour les très jeunes enfants et une tendance vers la coparentalité et un partage équilibré de la garde entre les parents. À partir de ces constats, des pistes pour les recherches futures sont proposées.