Revues scientifiques

 * Étudiants ayant collaboré aux publications

*Brunet-Pagé, É., *Mathieu, J., Rivard, M.-C. et Ruchat, S.-M. (2023). Strategies used by midwives to support prenatal physical activity: A scoping review. Canadian Journal of Midwifery Research and Practice. Vol 126, 103799. https://doi.org/10.1016/j.midw.2023.103799

Rivard, M.-C., Miquelon, P. et Lemoyne, J. (2023). A non-competitive sporting challenge: experience shared by a group of women. Journal Leisure/Loisir. https://doi.org/10.1080/14927713.2023.2271910

Morency, L., Grenier, J., Bordeleau, C., Turcotte, S., Leroux, M. et Rivard, M.-C. (2023). Motivation des enseignants en éducation physique et à la santé en début de carrière. Revue scientifique internationale en éducation/Formation et Profession. 31(2), 1-13. http://dx.doi.org/10.18162/fp.2023.732

*Leclerc, A.-M., Boulanger, M., Miquelon, P. et Rivard, M.-C. (2022). First nations peoples’ eating and physical activity behaviors in urban areas: A mixed-methods approach. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19(16), 10390. https://doi.org/10.3390/ijerph191610390

*Ngopya Djiki, S., Trudeau, F. et Rivard, M.-C. (2021). Needs and interests regarding the lifestyle habits of students in a Canadian university. Journal of American College Health. https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1974456

Rivard, M.-C., Grenier, J., Leroux, M., Turcotte, S., Morency, L. et Bordeleau, C. (2020). Teacher induction pathway of physical and health education: A case study. Journal of Education and Learning, 9(3), 1-12.

*Leclerc, A.-M., Miquelon, P., Rivard, M.-C. (2020). Transcultural health practices of emergency nurses working with Indigenous peoples : A descriptive study. Journal of Emergency Nursing, 46(2), 239-245.

Lemoyne, J., Rivard, M.-C., Girard, S. et *Dubreuil, P. (2019). From organized sport motivation to exercise regulations: Differences according sport type and intensity. Journal Leisure/Loisir, 43 (Issue 4), 479-498.

*Leclerc, A.-M., *Busque, A., Miquelon, P. et Rivard, M.-C. (2019). Cardiovascular disease prevention: A scoping review of healthy eating and physical activity among Indigenous peoples in Canada. Canadian Journal of Cardiovascular Nursing, 29(3): 26-37.

*Blanchette, S. Lemoyne, J., Rivard, M.-C et Trudeau, F. (2019). Municipal officials' propensity toward active transportation: A rural-urban comparison. Journal of Transport & Health, 12, 349-358.

Gadais, T., *Boulanger, M., Trudeau, F. et Rivard, M.-C. (2018). Environments favourable to healthy lifestyles: A systematic review of initiatives in Canada. Journal of Sport and Health Science, 7(Issue 1), 7-18.

*Boulanger, M., Rivard, M.-C. et Deslandes, R. (2018). School entrepreneurship: A favorable context for the interdisciplinary projects. Journal of Studies in Education, 8(1), 17-34.

*Boulanger, M., Rivard, M.-C. et Deslandes, R. (2017). L’intégration de l’interdisciplinarité dans les projets réalisés en contexte entrepreneurial : points de vue du personnel scolaire. Revue Canadienne des Jeunes Chercheurs en Éducation, 8(Issue 1), printemps, 18-27.

*Busque, A., *Yao, P.-L., Miquelon, P., Lachance, É. et Rivard, M.-C. (2017). Lifestyle and health habits of a canadian university community. Journal of Physical Activity Research, 2(2), 107-111.

*Desrochers, K., Rivard, M.-C. et Dugas, C. (2017). Analyse d’un programme d’intervention sensori-motrice sur le développement global et moteur d’élèves ayant un trouble du spectre de l’autisme. Revue Canadienne des Jeunes Chercheurs en Éducation, 8(Issue 1), printemps, 28-39.

Leroux, M., Beaudoin, C., Grenier, J., Turcotte, S. et Rivard, M.-C. (2016). Similarities and differences in risk and protective factors in teacher induction for prospective elementary and physical and health education teachers. Journal McGill, 51(2) Spring, 807-832.

*Ngopya Djiki, S., Trudeau, F. et Rivard, M.-C. (2016). Changement de pratiques et d’actions à la suite de séances de sensibilisation sur les environnements favorables aux saines habitudes de vie. Revue Canadienne des Jeunes Chercheurs en Éducation, 7(Issue 1), 19-29.

*Roy, V., Trudeau, F. et Rivard, M.-C. (2016). Sensibiliser aux environnements favorables aux saines habitudes de vie : Évaluation d'une intervention auprès des personnes-relais. Revue Française en Santé Publique, 28(1), 33-42.

Stoloff, S., *Boulanger, M., *Roy, V. et Rivard, M.-C. (2015). Sensitization sessions as the foundation for training transformation activities. Journal of Education and Learning, 4(3), 146-154.

Rivard, M.-C. et Deslandes, R. (2014). The healthy school approach: Different perspectives of students and educators. Journal of Education and Learning, 3(2), 135-144.

*Dubreuil, P., Lemoyne, J. et Rivard, M.-C. (2014). Sports organisés: Environnements d'influence et habitudes de vie des adolescents (Organized sports: Environmental influences and health behaviours among adolescents). Science & Sports Journal, 29, 248-257.

Rivard, M.-C. et Deslandes, R. (2013). Engagement of educators and parents in students' health education in a low socioeconomic school in Quebec : A case study. Health Education Journal, 72(5), 537-544.

Rivard, M.-C. et Turcotte, S. (2013). The school health approach in Quebec: Perceptions of students' parents. Journal of Studies in Education, 3(3), 1-20.

Deslandes, R. et Rivard, M.-C. (2013). A pilot study aiming to promote parents' understanding of learning assessments at the elementary level. School Community Journal, 23(2), 9-31.

Grenier, J., Rivard, M.-C., Beaudoin, C., Turcotte, S.  et Leroux, M. (2013). Perceptions de finissants en ÉPS au regard de l'insertion professionnelle. Revue internationale de Pédagogie de l'Enseignement Supérieur, 29(1), 1-22.

*Czaplicki, G., Laurencelle, L., Deslandes, R., Rivard, M.-C. et Trudeau, F. (2013). Pratiques parentales, activité physique et consommation de fruits et légumes chez des jeunes de 9-17 ans (Parental practices and youth physical activity, fruit and vegetables consumption). Science & Sports Journal, 28(1), 38-45.

Deslandes, R., Rivard, M.-C., Trudeau, F., Lemoyne, J. et Joyal, F. (2012). Role of family, school, peers and community in the adaptation process of young immigrants. International Journal about Parents in Education, 6(1), 1-14.

Deslandes, R., Rivard, M.-C., Trudeau, F. et Lemoyne, J. (2012). Regard sur le processus d'adaptation d'immigrants adultes de la Mauricie sous l'angle des habitudes de vie et des compétences de la vie courante. Revue de l'Université de Moncton, 43(1-2), 91-118.

*Czaplicki, G., Laurencelle, L., Deslandes, R., Rivard, M.-C. et Trudeau, F. (2012). Intention de changement de comportement lors de la campagne de santé publique «Vas-Y» au Québec (Intention to change behaviors during the media campaign «Vas-Y» in Quebec). Science & Sports Journal, 27(1), 23-30.

Rivard, M.-C., Deslandes, R. et Beaudoin, C. (2011). Collaboration within the context of the Healthy School Approach (HSA): The case of a disadvantaged elementary school in Quebec. Canadian Journal of Education, 34(4), 158-176.

Deslandes, R. et Rivard,  M.-C. (2011). Perceptions d'éducateurs à l'égard de parents en matière d'évaluation des apprentissages au primaire. Revue Éducation et Francophonie, 39(1), 133-155.

Deslandes, R., Joyal, F. et Rivard, M.-C. (2011). Représentations sociales des parents et des enseignants du secondaire à propos des compétences transversales. Revue des Sciences de l'Éducation, 37(2), 403-422.

Turcotte, S., Grenier, J., Rivard, M.-C., Beaudoin, C., Roy, M. et Goyette, R. (2011). Besoins de formation continue d'éducateurs physiques et à la santé. Nouveaux Cahiers de la Recherche en Éducation, 14(2), 79-96.

Laferrière, T. et collaborateurs (Rivard, M.-C., etc.) (2011). L'étude de la réussite scolaire au Québec: Une analyse historicoculturelle de l'activité d'un centre de recherche, le CRIRES. Revue Éducation et Francophonie, 39(1), 156-182.

Rivard, M.-C. (2010). Les valeurs au coeur du programme québécois en éducation physique et à la santé au secondaire. Revue PhenÉPS, 2(3), 1-15.

Rivard, M.-C., Deslandes, R. et *Collet, M. (2010). L'approche École en santé au primaire: Points de vue des parents. Revue des Sciences de l'Éducation, 36(3), 761-785.

Rivard, M.-C. et Beaulieu, J. (Coll. M. *Caspani). (2009). La triade: Une stratégie de supervision à redéfinir. Dans J-F. Desbiens, C. Borges et C. Spallanzani (Éds.). La supervision pédagogique en enseignement de l'éducation physique. Revue Éducation et Francophonie, 37(1), 141-158.

Deslandes, R., Rivard, M.-C. et Joyal, F. (2009). La communication entre l'école et la famille : Controverse autour de l'évaluation des compétences, ou le regard positif d'un groupe de parents québécois. Revue Éducation Canada, 49(2), 10-14.

Rivard, M.-C., Deslandes, R., Lebel, C. et Ouellet, S. (2007). La représentation des valeurs des adolescents en relation avec les compétences transversales du renouveau pédagogique. Revue des Sciences de l'Éducation, 33(1), 67-88.

Rivard,M.-C. et Trudeau, F. (2006). Description de l'engagement d'étudiants en enseignement de l'éducation physique et à la santé dans la réalisation d'un contrat axé sur la compétence disciplinaire santé. Res Academica, 24(2), 123-137.