Mireille LalancetteProfesseure Formation
Intérêts de recherche
Quelques communications et publications
Sélection de publications OUVRAGES Drolet, M.-J., Lalancette, M. et Caty, M.-E. (2019). L’ABC de l’argumentation pour les professionnels de la santé. La rhétorique au service de la pratique professionnelle. Québec : Presses de l’Université du Québec. Lalancette, M. Raynauld, V. et E. Crandal, (dirs) (2019) What’s Trending In Canadian Politics? Understanding Transformations in Power, Media, and the Public Sphere. Vancouver : UBC Press. 258 pages. Lalancette, M. Leroux, P and F. Hourmant, (dirs) (2019) Selfies and Stars. Célébrité et politique : nouvelles pratiques et regards historiques. Rennes : Presses Universitaires de Rennes. PUBLICATIONS ARBITRÉES
Boulianne, S., Lalancette, M. et D. Ilkiw (2020) “School Strike 4 Climate”: Social Media and the International Youth Protest Movement on Climate Change. Media and Communication Journal. vol. 8, no2. https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/2768
Lalancette, M., Yates, S. et (sous-presse) #Participating: Twitter Debates on the Social Acceptability of Medical Assistance in Dying Legislation in Canada. Canadian Review of Sociology, 27 pages.
Lalancette, M. et T. A. Small (sous presse) “Justin Trudeau – I don’t know her” – An Analysis of Leadership Memes of Justin Trudeau. Canadian Journal of Communication, 25 pages.
Lalancette, M., Cormack, P. (2018) Justin Trudeau and the play of celebrity in the 2015 Canadian federal election campaign. Celebrity Studies, Online first. Lalancette, M.(2018) Les web-mises en scène des candidats aux élections québécoises de 2012: entre discrétion et confession. Politique et société, 37(2): 47-81. Lalancette, M. et V. Raynauld (2019) The Power of Political Image: Justin Trudeau, Instagram, and Celebrity Politics. American Behavioral Scientists (campaign edition). Raynauld, V. Lalancette, M., Tourigny-Koné, S. (2016) Political Protest 2.0: Social Media and the 2012 Student Strike in the Province of Quebec, Canada, French Politics, 14(1), 1-29
Lalancette, M. et S. Tourigny-Koné. (2017) 24 Seven Videostyle: Blurring the Lines and Building Strong Leadership. Dans A. Marland, T. Giasson et A. Esselment, (dirs) Permanent Campaigning in Canada. Vancouver : UBC Press, p. 259-277. Lalancette, M., avec la collaboration de Lemarier-Saulnier, C. et Drouin, A. (2014). Playing Along New Rules: Personalized Politics in a 24/7 Mediated World. Dans T. Giasson, T. Small et A. Marland (dirs.), Political Communication in Canada (pp. 144-159). Vancouver: UBC Press. Marland, A. et Lalancette, M. (2014). Success Hollywood: Celebrity endorsements in American politics. Dans J. Lees-Marshment, B. Conley et K. Cosgrove (dirs.), Political marketing in the US (pp. 130-147). New York: Routledge. Lalancette, M. et Lemarier-Saulnier, C. (2014). L’espace public, ses acteurs et leurs répertoires d’action : les apports de la sociologie politique au contexte communicationnel. Dans S. Perreault et Y. Laplante (dirs.), Introduction à la communication sociale (pp. 85-115). Trois-Rivières : Éditions SMG.
Prix et distinctions
Services à la collectivité
|